Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@17:23:34 GMT

دو مشخصه پیامک‌های کلاهبرداری

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۱۶۹۵

دو مشخصه پیامک‌های کلاهبرداری

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه دو مشخصه مهم پیامک های کلاهبرداری را بیان کرد.

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی در برنامه سیمای خانواده شبکه یک سیما درباره پیامک‌های جعلی به قصد کلاهبرداری توضیحاتی ارائه داد.  حسین پورمند گفت: وقتی درمورد بزه یا کلاهبرداری صحبت می‌شود باید به این موضوع توجه کرد که جرم یک پدیده اجتماعی است و هرکجا که جامعه‌ای باشد جرم هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 همان‌طور که به هنگام شیوع یک بیماری مانند کرونا از متولیان بهداشت و درمان انتظار می‌رود جامعه را نسبت به آن بیماری واکسینه و مقاوم‌سازی کنند در مورد جرم هم همینطور است. پورمند ادامه داد: جرم زائیده اجتماع است و برای ایمن کردن جامعه باید قانون‌گذار، رسانه و دستگاه‌های ذیربط وظایف خود را انجام دهند تا جامعه نسبت به جرم ایمن شود و آرامش در حد استاندارد به‌وجود آید.  وی درباره نقش ارتقا آگاهی‌های عمومی در مواجهه با جرم بیان کرد: در ارتقا آگاهی‌های عمومی و آموزش‌های حقوقی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، رسانه‌ها و سایر دستگاه سهمی دارند. همچنین مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه مسئله مهمی است. پورمند افزود: کلاهبرداران با سو استفاده از ارتباط قوه قضاییه با مردم از طریق سامانه‌هایی مانند ثنا اقدام به ارسال پیامک‌هایی جعلی به کاربران تلفن همراه می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند وارد لینک انتهای پیامک شوند. این لینک کاربر را به درگاه پرداخت الکترونیکی هدایت می‌کند و در ازای مبلغ ناچیز رمز دوم را می‌خواهد که معمولا در بار اول رمز را قبول نمی‌کند و می‌گوید اشتباه است. درصورتی که رمز دوم کاربر اشتباه نیست و کلاهبردار با این کار زمان می‌خرد تا بتواند از حساب قربانی پول خارج کند. مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم به مشخصه‌های کلاهبردار اشاره  و اظهار کرد: کلاهبرداران برای ارتکاب جرم زمینه‌های آن را فراهم می‌کنند. آن‌ها معمولا افراد باهوشی هستند که با برنامه‌ریزی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. پورمند درباره تفاوت بین سارق و کلاهبردار گفت: سارق به صورت پنهانی مال مردم را از آن‌ها می‌رباید ولی کلاهبردار با برنامه‌ریزی باعث می‌شود مردم خودشان مال و اموالشان را در اختیار کلاهبردار بگذارند. وی درباره مشخصات پیامک‌های جعلی گفت: پیامک‌ جعلی دو مشخصه مهم دارد. ابتدا اینکه این پیامک‌ها با سر شماره‌ معمولی ارسال می‌شود و دیگر مشخصه لینک موجود در پیامک است. شهروندان باید بدانند تنها سرشماره پیامک‌های قوه قضائیه Adliran و برای پلیس فتا police Fata است همچنین تنها سامانه‌ای که در پیامک‌های قوه قضائیه معرفی می‌شود که به آن رجوع کنند سامانه ثنا است. وی درباره میزان کنترل و کاهش این جرم در کشور بیان کرد: خوشبختانه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری و هم‌افزایی پلیس فتا و رسانه توانست رشد این نوع کلاهبرداری را کنترل و کاهش دهد و جامعه را نسبت به آن آگاه کند.  پورمند در پایان این از شهروندان خواست با مسئولیت اجتماعی که به عهده آن‌ها است در صورت مواجهه با این نوع کلاهبرداری آن را سریعاً به شماره ۰۹۶۳۸۰ پلیس فتا گزارش دهند تا حساب بانکی کلاهبرداران را که پول‌ها را به آن انتقال می‌دهند مسدود شود. انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ارسال پيامک جعلي سامانه ثنا پلیس فتا پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه پیامک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • «جایزه صد میلیون تومانی» ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی!
  • چطور پیامک‌های جعلی را بشناسیم؟
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • مد خوب، مد بد!
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی